Asociaţia Pacienţilor cu Afecţiuni Hepatice din România (APAH-RO), împreună cu Alianța Pacienţilor Cronici din România (APCR) au anunțat în 7 martie 2013, în cadrul unei conferinţe de presă organizată la Institutul Naţional de Boli Infecţioase „prof. dr. Matei Balş” din Bucureşti, deschiderea unui call center dedicat pacienţilor, cu numărul 0268.47 44 00

Cu această ocazie dăm startul celei de-a patra ediţii a campaniei tematice „Ziua Mamei cu Hepatită”, care se derulează pe tot parcursul lunii martie în mai multe regiuni ale ţării.

Astfel, după 15 martie 2013, linia telefonică este disponibilă, la tarif normal. De luni până vineri, în intervalul orar 10.00 – 16.00, un operator va fi la dipoziţia apelantului, oferindu-i sfaturi şi informaţii utile, în limita competenţelor sale. Când operatorul consideră că întrebarea şi nevoia interlocutorului necesită ajutor specializat sau un răspuns laborios, ce nu pot fi oferite imediat, problemele ridicate telefonic vor fi direcţionate în timp util către medicii şi specialiştii cu care colaborează organizaţia APAH-RO, astfel încât apelantul să primească răspunsul corect în maxim 72 de ore.
În afara intervalului orar specificat, apelurile vor fi înregistrate, urmând ca operatorul să contacteze pacientul în cel mai scurt timp. Însă, cu condiţia ca apelantul să-şi lase pe înregistrare numele şi numărul de telefon, pe lângă întrebarea la care caută un răspuns corect.
De asemenea, cei interesaţi de serviciile noastre ni se pot adresa şi pe e-mail: hepatobv@gmail.com, unde pacienţii pot face la rândul lor informări şi pot trimite sugestii.
Pentru început, această linie telefonică va fi dedicată pacienţilor cu afecţiuni hepatice, dar în cel mai scurt timp va fi accesibilă pentru mai multe patologii, precum cancer, hemofilie, boli autoimune sau diabet.
Ne-am dorit să anunţăm acest sistem de pe acum deoarece, ca în fiecare an, APAH-RO derulează campania Ziua Mamei cu Hepatită şi în mai multe localităţi din ţară sunt deja programate întâlniri cu pacienţii, persoanele care doresc să afle mai multe informaţii despre afecţiunile hepatice şi medici. Campania se află la a patra ediţie şi este, ca de fiecare dată, o ocazie de a sensibiliza asupra importanţei testării tinerelor femei pentru infecţia cu virusurile B şi C înainte de a rămâne însărcinate sau cel târziu în timpul sarcinii. Chiar dacă deseori ne izbim de bariera financiară, trebuie să ne gândim că, prin testare şi o urmărire corespunzătoare a unei femei cu hepatită se scade posibilitatea de transmitere a infecţiei cu virus hepatitic de la mamă la copilul nou-născut”, a declarat Marinela Debu, preşedinta APAH-RO.
Tot cu această ocazie a fost reeditată de APCR broşura Drepturile Pacienţilor, care va fi distribuită gratuit, cu ajutorul voluntarilor din organizaţiile membre, către pacienţii din întreaga ţară. Această campanile va marca şi Ziua Pacientului European din 13 martie.
Call Center e important pentru dirijarea pacientului în primii paşi în lupta cu boala, pentru informarea lui cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le are. Ne dorim, de asemenea, să ataşăm acestui call center şi un telverde pentru populaţia rurală care trăieşte la limita subzistenţei şi care nu-şi permite nici măcar un apel cu tarif normal”, a declarat Cezar Irimia, preşedintele APCR.
Calendarul acţiunilor din această campanie poate fi consultat pe www.hepato.ro şi pe pagina de facebook a asociaţiei APAH-RO.
Campania de testare pentru depistarea infecţiei cu virusul hepatitei C se desfăşoară sub sloganul: „Hepatita C nu doare. Doar ucide!” Susţinută de APCR, împreună cu Institutul Naţional de Boli Infecţioase „Prof. Dr. Matei Balş” şi cu susţinerea laboratoarelor Bioclinica, Radio România şi Roche România, se apropie de final.
Până acum au fost testate peste 35.000 de persoane.
„Estimăm că până la sfârşitul săptămânii viitoare toate testele se vor epuiza. Ţinând cont de numărul mare de persoane testate în mai puţin de o lună şi jumătate de la startul campaniei, credem că este încă un argument al necesităţii testării pentru virusul hepatitic C, dar şi B, in randul populatiei, şi speram în implicarea autorităţilor”, a precizat Cezar Irimia.
Astfel, se impune înfiinţarea unui registru unic pentru pacienţii cu hepatită, ca de altfel şi pe celelalte patologii cronice, registru ce ar conferi statistica necesară construirii bugetelor anuale, monitorizarea pacienţilor, terapiilor aplicate acestora şi nu în ultimul rând, costurile per pacient.
În România, pacienţii purtători de viruşi hepatitici B şi C sunt numeroşi. Nu avem o statistică exactă dar prevalenţa hepatitei c in România este undeva între 3,4 – 4.5%, adică de la 600.000 până spre un million de pacienţi. La hepatita B, problema este şi mai gravă, pentru că se extimează un număr mai mare. Pentru prevenirea transmiterii hepatitei cu aceste virusuri, trebuie programe naţionale, astfel încât să se poată interveni din timp. Ştim, nu e uşor de realizat un registru unic naţional, dar e foarte necesar. Putem pleca de la baza de date a unităţilor medicale care au deja o evidenţă a pacientilor cu hepatite prezentaţi la specialişti, cum ar fi Institutul Matei Balş”, a declarat dr. Gabriel Colţan, medic primar la INBI “prof. dr. Matei Balş”.

*********

Totul este posibil cu sprijinul financiar al:

Bristol-Mayers Squibb, Roche, Janssen, MSD, Biopredictive

********************************************************

pe aceeași temă în mass- media:

http://www.mediafax.ro/social/call-center-pentru-informatii-despre-hepatita-deschis-de-mai-multe-asociatii-de-pacienti-10652906

http://jurnalul.ro/viata-sanatoasa/starea-de-sanatate/un-registru-si-un-call-center-pentru-hepatite-638794.html